E-Ticaret Sitesi Kurmak - Internetten Ürün Satmak
İnternet üzerinde dönen ekonomi ve e-ticaret yoluyla sağlanan gelirler tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de katlanarak arttıkça, bu pastadan pay almak isteyenler için eticaret sitesi kurmak, kârlı bir girişime giden süreçte en önemli adımlardan biri haline gelmiştir.
Sanal mağazaların fiziksel mağazalara göre birçok avantajı olsa da, internet ortamında ticaret yapmanın kendine özgü zorlukları vardır.
Başarılı olmanız, kurulum ve sonrasındaki aşamaları doğru bir şekilde yönetebilmenize bağlıdır. Hem teknik konularda uzman olmalı, hem de satış-pazarlama faaliyetlerinizi aktif bir şekilde yürütürken, müşteri memnuniyetini en üst seviyede tutabilmelisiniz.
Peki tüm bunları nasıl mı gerçekleştireceksiniz?
Bu rehberde size başarılı bir eticaret sitesi kurmak için gerekenleri ve karşılaşabileceğiniz engelleri nasıl aşabileceğinizi detaylı bir şekilde, adım adım anlatmaya çalışacağım.
Hadi hemen başlayalım.
E-ticaret’in Temelleri
Birçok firmanın başarısı ulaşabildikleri hedef kitlenin genişliğine bağlıdır. Buradaki temel amaç; daha çok müşteriye, daha fazla ürünü, en düşük maliyetle ulaştırabilmektir. İşte, E-ticaret’in ortaya çıkmasında ve giderek önem kazanmasının temelinde bu yatar.
E-ticaret’in firmaların satış hedeflerine ulaşmasında katkı sağladığı aşikâr. Ama soru şu ki:
Sanal mağazalar, fiziksel mağazalara göre ne gibi avantajlar sunar?
Fiziksel mağazanız sadece belli saatlerde açık olabilirken, sanal mağazanız 7 gün 24 saat hizmet verebilir.
Fiziksel Mağaza veya Sanal Mağaza
Fiziksel mağazalar bulundukları konuma göre belirli bir müşteri kitlesine hitap edebilirken, sanal mağazanız internet üzerinden tüm dünyadan erişilebilir ve aynı anda neredeyse sınırsız sayıda müşteri sitenizde gezebilir.
Fiziksel mağazanızda sergileyebileceğiniz ürün sayısı mağazanın metrekaresine bağlıyken, sanal mağazanızda sınırsız sayıda ürün barındırılabilir.
Tabii ki bu ürünler gerçekte üretebileceğiniz veya tedarik edebileceğiniz, aynı zamanda hızlı bir şekilde müşteriye kargolayabileceğiniz ürünler olmalıdır. (Bu konuyu üçüncü bölümde daha detaylı inceleyeceğiz)
Peki, aklınızda iyi bir iş fikri var ve e-ticaret yapmak istiyorsunuz. Ya da fiziksel bir mağazanız var ancak işinizi internete taşıyıp daha çok müşteriye ulaşmak istiyorsunuz.
Nasıl ve nereden başlayacaksınız? E ticaret sitesi kurma maliyeti nedir? Hangi evraklar gerekiyor?
E-ticaret için Şirket Kurmak Zorunda Mıyım?
E-ticaret yapabilmek için şirket kurma zorunluluğu vardır. Mevzuata göre internette satılan her ürünün faturalandırılması ve ilgili vergisinin ödenmesi gerekir.
Ayrıca, müşterilerinizden kredi kartı ile ödeme alabilmek istiyorsanız, sanal pos başvurunuzda sizden şirket kuruluş belgeleriniz istenecektir.
E ticaret şirketi kurmak için gerekenler, farklı bir alanda faaliyet gösterecek şirketten farklı değildir. Şahıs şirketi veya sermaye şirketi (limited, anonim şirket) kurabilirsiniz. Her şirket türünün kendine göre avantajları vardır. Bir mali müşavir ile görüşerek size en uygun şirket tipini belirleyebilirsiniz.
Eticaret şirketi kurma maliyeti nedir?
Şirket kuruluş maliyetleri şirket türüne göre değişmekle birlikte, en düşük maliyetli ve kurulması en kolay olan şahıs şirketi, Ticaret Odası kaydı dahil, yaklaşık 700 – 1000 TL maliyetle kurulabilmektedir.
Aşağıdaki videoda şahıs şirketi kuruluş aşamalarını, avantaj ve dezavantajlarını, gerekli evrakları ve maliyetleri inceleyebilirsiniz.
Kuruluş sonrası maliyetler
E-ticaret şirketlerinin kuruluş sonrası periyodik giderleri aşağıdaki gibidir. Bu maliyetler firmanın kar-zarar durumuna ve iş hacimine göre farklılık göstermektedir.
Her ay yapılan ödemeler
KDV
Çalışanınız var ise sigorta primi
Kendi BAĞKUR priminiz
Mali müşavir ücreti
Üç aylık dönemlerde yapılan ödemeler
Stopaj (Muhtasar)
Geçici Vergi
Yılda bir kez yapılan ödemeler
Yıllık Gelir Vergisi ya da Kurumlar Vergisi
Noter tarafından yapılan yasal defter tasdikleriniz
Ticaret odası üyelik aidatı
Şirket kuruluşu size neler kazandırır?
Yasal bir şirket kurduğunuzda kredi kartlarıyla ödeme alabilmek için bankalara veya İyzico, PayTR gibi ödeme aracılık firmalarına sanal pos başvurusu yapabilir, kapıda ödeme işlemleri için kargo firmalarıyla anlaşabilir, ETBİS kayıt işlemlerinizi yapabilir, şirket unvanınızı ve ticari bilgilerinizi web sitenizde belirterek site ziyaretçilerinize güvenilir, kurumsal bir yapınız olduğunu vurgulayabilirsiniz.
E-ticaret şirketleri için e-arşiv ve e-fatura kullanmak zorunlu mu?
433 sıra nolu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile internet üzerinden mal ve hizmet satışının tamamında e-fatura ve e-arşivi zorunlu hale gelmiştir.
Bu durum gözünüzü korkutmasın.
Zira, e-fatura ve e-arşiv faturaya geçtiğinizde birçok kırtasiye masrafından kurtulur, kestiğiniz faturaları anında PDF formatında müşterinizin email adresine gönderebilirsiniz. Ayrıca geçmişe dönük saklamanız gereken faturalar için ofisinizde yer ayırmanıza da gerek kalmaz.
E-fatura ve e-arşiv fatura kesebilmek için şirket kuruluşu yaptıktan sonra Gelirler İdaresi Başkanlığı’ndan özel entegrasyon izni bulunan entegratör firmalardan hizmet alabilirsiniz.
Size En Çok Kazandıracak Ürünleri Nasıl Belirleyeceksiniz?
Ticaretteki temel amaç kâr elde etmektir.
E-ticaret sitenizde satılacak ürünleri seçerken öncelikle kârlılık oranını dikkate almalı, eğer tatmin edici bir seviyedeyse diğer koşulları değerlendirmelisiniz.
Sıra, başarılı bir e-ticaret sitesi kurabilmeniz için en kritik adımlardan birine geldi.
Bu adımdaki amaç; yüksek talep gören, yeterli kârlılık oranına sahip ve rekabetin nispeten düşük olduğu niş pazarları ve bu pazarlarda satışını yapabileceğiniz ürünleri bulmaktır.
Aşağıdaki öneriler doğrultusunda ürün fikirlerinizi doğru bir şekilde değerlendirerek size en çok kazandıracak ürünleri belirleyebilirsiniz.
Ürün fikirlerinizi değerlendirmek için 5 altın kural
Ürün kırılgan olmamalı, kargosu kolay olmalıdır. Ürünün kargo sırasında zarar görerek müşteriye hasarlı bir şekilde ulaşmasını istemezsiniz. Tercihen özel ambalajlama gerektirmeyen ürünlere yönelmelisiniz.
Ürün hafif olmalı ve fazla yer kaplamamalıdır. Stok maliyetlerinizi en aza çekmek ve düşük kargo ücretleriyle gönderi yapabilmek için tercihen hafif ve az yer kaplayan ürün gruplarına yönelmelisiniz.
Ürünün algılanan değeri “belirsiz” olmalıdır. Örneğin elektronik ürün fiyatları rakip sitelerden veya fiyat karşılaştırma sitelerinden kolaylıkla karşılaştırılabilir. Diğer taraftan el yapımı bir takının fiyatını karşılaştıramazsınız çünkü ürün benzersizdir ve fiyatı satıcı ne belirlerse o olabilir. Böylece istediğiniz oranda kar koyabilirsiniz.
Sezonsal ürünlerden kaçının. Yılın sadece belli dönemlerinde satılan ürünleri tercih etmemelisiniz.
Ne çok ucuz, ne çok pahalı ürünler satın. Fiyat çok düşük olduğunda kar elde etmek için çok fazla siparişle uğraşmanız gerekir. Bu da emek ve zaman kaybı anlamına gelir. Fiyatı yüksek ürünlerin ise satış adedi tahmin edeceğiniz gibi düşüktür ve bir satış yapabilmek için günlerce beklemeniz gerekebilir.
Ürün fikirlerinizde olmasını isteyeceğiniz diğer özellikler
Seçtiğiniz pazarda “tamamlayıcı ürün” olarak satışını yapabileceğiniz ürünler var mı? Tamamlayıcı ürünleri kullanarak yan pazarlara da açılabilmeniz hedef kitlenizi genişletecektir.
Ürünlerinizin “adetli” siparişi tek tek alınmasından daha mı mantıklı? Örneğin çorap satıyorsanız, müşterileriniz bir çift almak yerine iki veya üç çifti bir arada almak isteyebilir.
Ürünleriniz kişiselleştirilebilir mi? Kişiselleştirilebilen ürünlerde kar marjı her zaman standart ürünlere oranla daha fazladır. Böylece ürünlerinizi daha yüksek fiyattan satabilirsiniz.
Ürünleriniz “sarf ürünleri” mi? Sürekli tüketilen ürünler sadık bir müşteri kitlesine sahip olmanızı ve tekrar eden siparişler almanızı sağlayacaktır. Böylece daha öngörülebilir gelir elde edebilirsiniz.
Hedeflediniz pazara özel bir fan kitlesi var mı? Potansiyel müşterilerinizin bir araya geldiği facebook grupları veya forum siteleri varsa daha kolay pazarlama yapabilirsiniz.
Ürünleriniz “içerik pazarlaması” yapabilmenize olanak sağlıyor mu? Ürünlerinizin kullanım alanı veya sağladığı faydalarla ilgili içerik üretebiliyorsanız, e-ticaret sitenizde bir blog açarak yazılarınızı arama motorlarında üst sıralara çıkmak için kullanabilirsiniz. Blog yazılarınız içinden alakalı ürünlerinize vereceğiniz bağlantılarla satışlarınızı arttırabilirsiniz.
Ürünlerinizin sağladığı faydayı arttırabilecek aksesuarlar var mı? Çeşitli aksesuarlar aracılığıyla e-ticaret sitenizden elde ettiğiniz geliri maksimum seviyeye çıkartabilirsiniz.
Ürün fikri bulmanıza yardımcı “beyin fırtınası” yöntemleri
Amazon.com – çok satanlar sıralaması (BSR)
Örneğin, amazon.com.tr ye girip bir t-shirt’e tıkladığınızda Ürün Bilgileri başlığı altında çok satanlar sıralaması (best seller rank) değerini görebilirsiniz. BSR değerini kullanarak ürünün günlük satış adedini yaklaşık olarak tahmin edebilirsiniz.
Pazar yeri sitelerindeki satış rakamları ve alternatif arama sonuçları
Ebay, gittigidiyor, n11, sanalpazar gibi büyük pazar yeri sitelerinde bir ürün aradığınızda alakalı sonuçlar bölümünde o ürünle ilgili diğer aramaları gösterecektir. Bu sonuçları daha niş pazarları keşfetmek için kullanabilirsiniz.
Ayrıca bir ürüne tıkladığınızda kaç adet satıldığını gösterecektir. Bu da ilgilendiğiniz ürün grubuyla ilgili talebi tahmin etmenize olanak sağlar.
Fiyat karşılaştırma siteleri
akakce.com, cimri.com gibi siteler ürünlerin ne kadar talep gördüğünü tahmin etmenizde ve ortalama satış fiyatlarını bulmanızda size yardımcı olur.
Bu bölümü özetlemek gerekirse;
Aklınıza gelen ürün fikirlerini araştırırken, bu ürünleri satmakta olan birçok e-ticaret sitesiyle karşılaşabilirsiniz. Bu durum normaldir ve sizi hayal kırıklığına uğratmamalıdır.
Önemli olan rakiplerinize oranla kendinizi ne kadar farklılaştırabileceğiniz ve hedef kitlenize ne kadar katkı sağlayabileceğinizdir.
Doğru bir değerlendirme ile siz de kârlı pazarlar bulabilir, e-ticaret sitenizi bu pazarlara yönelik stratejiler geliştirerek kurabilirsiniz.
Daha Müşteri Odaklı Satış Stratejileri için Nasıl Hedef Kitle Analizi Yapmalısınız?
TÜBİSAD ve ETİD’in birlikte yaptığı çalışmaya göre, artan internet erişimi ve akıllı telefon kullanımı ile 2016 itibarıyla, Türkiye e-ticaret pazarının perakende kısmı, 2013 yılından itibaren yılda ortalama %34 büyüyerek 7.3 milyar TL’den 2016 yılında 17.5 milyar TL seviyesine ulaşmıştır.
Böylesine hızla büyüyen bir pazarda, hedef kitlenizi tanımak ve bu doğrultuda pazarlama stratejileri geliştirmek, rekabetçi kalabilmek için bir zorunluluk haline gelmiştir.
Hedef kitlenizi tanımak size hangi avantajları kazandırır?
Yapacağınız bazı basit SEO çalışmaları veya çeşitli mecralarda yayınlayacağınız reklamlarla e-ticaret sitenize hiç de azımsanmayacak sayıda trafik çekebilirsiniz.
Ancak bu büyük ziyaretçi kitlesinin ne kadarı gerçekten ürünlerinizi satın alabilecek potansiyele sahip?
Ürünlerinize ihtiyaç duymayan, rastgele seçilmiş 100,000 kişinin sitenizi ziyaret etmesindense, ürünlerinizle alakalı, satın alma potansiyeline sahip sadece 500 kişinin sitenizi incelemesi çok daha değerlidir.
Neden mi daha değerli? Çok basit.
Pazarlama çalışmalarınızı daha küçük ancak satın alma potansiyeli daha yüksek bir kitleye odaklamak, hem zaman hem de maliyet açısından avantajlıdır.
Hedef kitlenizin beklentilerini biliyorsanız, daha az kaynak harcayarak daha verimli reklam kampanyaları yürütebilir, daha yüksek dönüşüm oranları elde edebilirsiniz.
Hedef kitle analizi için gerekenleri 4 konu başlığında inceleyelim:
Müşterilerinizi segmente edin
Her müşterinin profili (cinsiyeti, yaş grubu, ilgilendiği ürünler, sipariş sıklığı) farklıdır.
Müşterilerinizi yakından tanıyıp, profiline özel bu bilgileri sistematik bir şekilde toplarsanız pazarlama stratejilerinizi müşteri odaklı uygulayabilirsiniz.
Anketler yaparak geri bildirim toplayın
Başarılı girişimcilerin bir çoğu, başarılarını müşterileriyle birebir temasa geçip, ihtiyaçlarını doğru bir şekilde anlamalarına borçludur.
Müşterilerinizi anlamaya yönelik anketler düzenleyerek, kitlenizi daha iyi tanıyabilir, hangi yönlerinizi geliştirebileceğinizi, hangi alanlarda müşteri memnuniyeti sağlayıp sağlayamadığınızı tespit edebilirsiniz.
Sektörünüzdeki “etkiliyicileri” bulun
Günümüzde sosyal medya kullanımı öyle bir noktaya gelmiştir ki, birçok kişi takip ettikleri influencer (etkileyici) olarak nitelendirilen kişilerin paylaşımlarına veya önerilerine göre alışveriş yapmaktadır.
Etkileyiciler sayesinde markanız “ağızdan ağıza pazarlama” yoluyla kısa bir sürede büyük bir kitle tarafından tanınır hale gelebilir.
Sektörünüzdeki etkileyicilerin görüş ve önerilerini pazarlama stratejilerinizde kullanabilir, paylaşımlarında ürünlerinize yer vermesi için belirli anlaşmalar yapabilirsiniz.
Etkileyicileri bulmak için ilk bakılacak yerler sosyal medya ve forum siteleridir. Ek olarak buzzsumo.com gibi ücretli araçları da kullanabilirsiniz.
Rakiplerinizi takip edin
Rakiplerinizin pazarlama stratejilerini takip etmek, nasıl bir pazara hitap etmeniz gerektiği konusunda en çok kullanılan yöntemlerden biridir.
Aynı zamanda rakiplerinizin ürün çeşitliliğini de incelemeli, kendi e-ticaret sitenizde de en az rakipleriniz kadar ürün çeşitliliğine yer vermeye çalışmalısınız.
Pazarlama faaliyetlerinizi revize edin
Eğer yukarıdaki önerileri uyguladıysanız hedef kitlenizi artık daha iyi tanıyorsunuz diyebiliriz.
Aşağıdaki soruları kendinize sorarak sanal mağazanızın pazarlama stratejilerini hedefe yönelik revize edebilirsiniz.
Ürünleriniz hedef kitlenize gerçekten bir fayda sağlıyor mu?
Ürünleriniz var olmasa, pazarda bir eksiklik hissedilir miydi?
Potansiyel müşterilerinizin karar süreçlerini neler doğrudan etkiliyor olabilir?
Müşterilerinizin ne kadar süreyle sizden ürün veya hizmet almaya ihtiyaçları var?
Benzer soruları kendiniz de türetebilir, her birini müşterilerinizi daha da iyi tanımak için kullanabilirsiniz.
Unutmayın ki,
Pazarlama stratejileriniz ne kadar müşteri odaklı olursa, satış potansiyeliniz o oranda artacaktır.
Size En Uygun E-ticaret Altyapısını Nasıl Seçmelisiniz?
E-ticaret sitenizin özellikleri ve size sunduğu imkanlar, sanal mağazanızın faaliyetlerini yürütürken sizi her aşamada etkiler.
E-ticaret altyapısını bir kez seçip, ürünlerinizi ekledikten sonra başka bir altyapıya geçiş yapmak son derece zordur.
Sitenizin mobil ve SEO uyumluluğu, hızı, tasarım özellikleri, kullanım kolaylığı, güvenlik unsurları ve e-ticaret firmanızın sağlayacağı teknik destek gibi birçok kriteri değerlendirerek kendinize en uygun platformu seçmelisiniz.
Ama önce şu soruyu cevaplandıralım.
E-ticaret sitesi nedir?
E ticaret sitesi, özünde web tabanlı bir yazılım olup, sitede listelenen ürünlerin ödeme altyapıları aracılığıyla satın alınmasına olanak sağlar.
Birçok web sitesinde olduğu gibi e-ticaret sitelerinin de arka planda çalışan bir yönetim paneli bulunur. Ürünlerinizi buradan ekleyebilir, siparişleri takip edebilir, pazarlama kampanyaları düzenleyebilir, satış raporları düzenleyebilir ve e-ticaret sitenizin yönetimiyle ilgili aklınıza gelebilecek hemen herşeyi yapabilirsiniz.
E-ticaret sitesi kurmak için nereden başlayacağım?
Öncelikle bir alan adı (domain adı) tescil etmelisiniz. Alan adınız web sitenizin internetteki adresidir. Alan adını seçerken mümkün olduğunca kısa, sitede satılacak ürünleri tanımlayan ve akılda kalıcı bir isim bulunmalıdır.
Alan adı tesciliyle birlikte bu ismin marka tescilini de yaptırarak ilerde yaşanabilecek “fikri mülkiyet” sorunlarını da önlemiş olursunuz. Ayrıca marka başvurusu yaptığınız kelimenin .com.tr uzantılı alan adını da tescil edebilirsiniz.
E-ticaret siteniz firmanızın bünyesindeki bir yazılım ekibi veya hazır e-ticaret paketleri sağlayan bir e-ticaret yazılımları firması tarafından oluşturulabilir. Her iki seçeneğin de kendilerine göre artıları ve eksileri vardır.
Kendi ekibinizin sıfırdan hazırlayacağı bir e-ticaret sitesi altyapısının geliştirme ve test süreci uzun ve zor bir süreçtir. Standart e-ticaret altyapıları ile yapılamayacak bir iş akışınız varsa veya gelişen piyasa koşullarına göre sitenin de sürekli geliştirilmesi gerekiyorsa bu yöntemi seçebilirsiniz.
Fazla harcama yapmadan, hızlı bir şekilde e-ticaret sitesi kurmak istiyorsanız, hazır bir e-ticaret altyapısı kullanmalısınız. Böylece işin geliştirme ve test süreçlerini atlayarak direkt olarak ürün ekleme aşamasına geçebilirsiniz.
Ücretsiz e-ticaret sitesi kurulabilir mi?
Evet, OpenCart gibi açık kaynak kodlu ücretsiz e-ticaret sitesi altyapıları bulunmaktadır.
Yalnız, karşınızda destek alabileceğiniz bir firma olmadığından kendi bünyenizde tecrübeli bir web yazılımcısı olmalıdır. Bu kişi e-ticaret sitesinin kurulumundan, güvenlik önlemlerinin alınmasından ve sitenin bakımından ve sorunsuz işleyişiyle ilgili tüm teknik detaylardan sorumlu olur.
Hazır e-ticaret paketi satın alırken dikkat etmeniz gerekenler
Yukarıda belirttiğim gibi, hazır e-ticaret paketleri hızlı ve düşük maliyetle e-ticaret’e başlamanızı sağlar.
Yanlış karar vermemek için e-ticaret paketinin ihtiyacınız olan özelliklerin tamamına sahip olmasına, kullanmayacağınız özelliklerinden dolayı fiyatının gereksiz yere yüksek olmamasına ve hepsinden önemlisi destek için aradığınızda karşınızda sizi anlayan ve sorunlarınıza çözüm üreten bir firma olmasına dikkat etmelisiniz.
E-ticaret paketleri sağlayan firmanın demo mağazasını incelemenizi, varsa ücretsiz deneme hesabını kullanmanızı tavsiye ederim. Böylece ihtiyaçlarınızı ne oranda karşıladığını, sitenin hızını, site arayüzünün ve yönetim panelinin kullanım kolaylığını test edebilirsiniz.
Ek olarak,
E-ticaret altyapınız modüler olmalı ve sitenizin ihtiyaçları arttıkça buna cevap verebilen esneklikte olmalıdır.
Mobil ve SEO uyumlu e-ticaret sitesi nedir? Size ne kazandırır?
Potansiyel müşterileriniz sitenize girdiği andan itibaren 3-4 saniyelik süre içerisinde sitenin aradıkları ürünlerin bulunduğu, güvenilir bir site olup olmadığına karar vermektedir.
Siteden çıkmayıp, aradıkları ürüne hızlıca ulaşmalarını sağlamak etkileyici bir tasarımın yanı sıra iyi bir kullanıcı deneyimi (UX) gerektirir.
Günümüzde mobil internet kullanımı masaüstü internet kullanımını çoktan geçmiştir ve her geçen gün mobil kullanım daha da artmaktadır. Bu nedenle e-ticaret siteniz mutlaka mobil cihaz uyumlu olmalıdır.
Mobil uyumlu (responsive) eticaret sitesi demek ziyaretçinin kullandığı cihaz ne olursa olsun site tasarımınının ekran boyutuna göre uyum sağlamasıdır.
Böyle kullanıcılar sitede ekranı sağa sola kaydırmadan kolayca dolaşabilir, aradıkları ürün bilgisini rahat bir şekilde okuyup, ürün resimlerini görüntüleyebilir ve alışverişi tamamlama gibi kritik işlemleri hızlıca yapabilirler.
İyi bir alışveriş deneyimi sunduğunuz müşterileriniz benzer ihtiyaçları için sitenize tekrar alışveriş yapmaya gelecektir.
E-ticaret sitenize birçok farklı kanaldan ziyaretçi gelebilir. Arama motorlarında çeşitli anahtar kelimelerle yapılan aramalar sonucu sitenize gelen ziyaretçilere organik trafik denir.
Söz konusu anahtar kelimelerde bulunabilir olmanız için e-ticaret sitenizin SEO uyumlu bir tasarıma sahip olması ve içeriğinin doğru bir şekilde girilmiş olması çok önemlidir. Düşük reklam bütçesi olan firmalar için organik trafik çekebilmek çok daha kritik bir öneme sahiptir.
Bu nedenle ürün ekleme aşamasında ürün bilgileri mümkün olduğunca detaylı ve özenli bir şekilde yazılmalıdır. Ürün adları arama sonuçlarında kullanıcıların tıkladığı “sayfa başlığı” olarak gösterileceğinden tıklama oranlarını maksimize etmek için ürünle ilgili kritik bilgiler (örneğin: markası, ölçüleri, ayırt edici teknik özellikleri) ürün adında mutlaka bulunmalıdır.
Ürün açıklamaları yazılmadan önce aynı ürünleri satan rakip siteler incelenmeli, onlardan daha detaylı ve müşteriyi bilgilendirici şekilde yazılmalıdır. Hatta mümkünse ürünlerin kullanımına ilişkin videolar hazırlanmalı, müşterinin “evet aradığım ürün bu” diyebilmesi için gerekli tüm teknik detaylar verilmelidir.
Ürün bilgilerini yazarken harcadığınız emek ve zaman müşterilerin karar verme aşamasında sizin sitenizi tercih etmesinde büyük rol oynar. SEO açısından baktığımızda, kapsamlı yazılan ürün bilgileri, farklı açılardan çekilmiş birden fazla ürün resimleri ve tanıtıcı ürün videosu eklemeniz arama sonuçlarında üst sıralarda yer almanızı sağlar.
Sitenizde Bulunması Gereken E-ticaret Ödeme Sistemleri
E-ticaret siteniz geniş bir ürün kataloğuna ve harika bir tasarıma sahip olabilir.
Ancak müşterileri tercihlerine cevap verebilen, güvenli ödeme yöntemleri sunamazsanız ziyaretçileriniz ödeme yapmadan sitenizden çıkacaktır.
Havale ve kapıda ödeme herhangi bir entegrasyon gerektirmeyen ödeme seçenekleridir ve birçok e-ticaret paketinde standart olarak bulunur.
Havale seçeneği güvenli olmasına rağmen birçok müşteri tarafından tercih edilmez çünkü banka hesabında yeterli bakiye bulunmayabilir veya e-ticaret sitenizde sipariş verdikten sonra internet bankacılığına girip havale yapmak veya en yakın ATM’ye gidip ödeme yapmak pratik değildir.
Kapıda ödeme halen birçok e-ticaret sitesi tarafından kullanılmasına rağmen kargo firmalarının aldığı ek işlem ücretleri ve e-ticaret sitesi ekibinin müşteriyi arayıp “böyle bir sipariş verdiniz mi” sorusuyla siparişi teyit etmesini gerektirdiğinden her firma tarafından tercih edilmeyebilir.
Kredi kartı ile güvenli bir ödeme ortamı sunabilmek için e-ticaret sitesinde Sanal POS entegrasyonu yapılmalıdır. Entegrasyon, direkt olarak bankalarla yapılabildiği gibi İyzico, PayTR, PayU, iPara gibi ödeme aracılık firmaları kullanılarak da yapılabilir.
Tek bir ödeme aracılık firmasıyla anlaşarak birden fazla bankanın (Garanti, Yapı Kredi, İş Bankası, Finansbank, Akbank, Halkbank ve HSBC Advantage) sanal POS altyapısının kullanımı mümkündür. Böylece anlaşmalı banka kartlarına taksit yapabilir, diğer tüm kredi kartlarından tek çekim ödeme alabilirsiniz.
Her ödeme aracılık firmasının kendine özel şartları olmakla birlikte, PayTR‘nin komisyon oranı %3.14 olup ertesi gün ödeme yapmakta, İyzico ise %3.6 komisyon oranı + 0,25 TL işlem ücreti alıp 21 gün vade ile ödeme yapmaktadır.
Hangi banka ya da ödeme aracılık firması ile çalışacağınızı seçmek için, komisyon oranlarını, ödeme sürelerini ve yıllık aidat alıp almadıklarını karşılaştırabilirsiniz.
Bir diğer önemli konu da, Sanal POS entegrasyonu yapabilmeniz için yasal bir şirket kurmuş olmanız gerektiğidir.
Şirketiniz bir şahıs şirketi, adi ortaklık, limited şirket veya anonim şirket olabilir.
Bankalar ve ödeme aracılık firmaları, sanal POS başvuru formlarında şirket kuruluş evraklarınızı tarayıp göndermenizi talep edeceklerdir.
Ayrıca e-ticaret sitenizde kullanacağınız ödeme aracılık firmasının API entegrasyonunun yapılmış olması gereklidir. Bu nedenle ödeme aracılık firmasıyla herhangi bir sözleşme imzalamadan önce e-ticaret altyapınızın hangi ödeme sistemlerini desteklediğini mutlaka araştırın.
Bazı ödeme aracılık firmaları yurtdışı kredi kartlarından ödeme alabilmekte, dolar veya euro kurundan işlem yapabilmektedir.
Eğer yurtdışı müşterilerinize yönelik bir e-ticaret sitesi kuracaksanız, yurtdışı kredi kartlarıyla ödeme alabilen bir sanal pos altyapısı kullanmalısınız.
E-ticaret Sitenizde SSL Sertifikası Kurulu Olması Ne İşe Yarar?
SSL sertifikası, kullanıcı ile sunucu arasında yapılan tüm bağlantıların şifrelenerek gerçekleştirilmesini sağlar. Böylece kredi kartı numarası gibi hassas bilgiler güvenli bir şekilde aktarılır.
Bankalar ve ödeme aracılık firmaları sanal POS başvurunuzu değerlendirirken e-ticaret sitenizde SSL sertifikası kurulu olup olmadığını kontrol ederler.
Peki SSL sertifikası sadece ödeme anında mı gereklidir?
Tabii ki hayır.
SSL sertifikası sitenizdeki her türlü veri alışverişinde, örneğin basit bir iletişim formu doldurulurken bile form içeriğinin sunucuya şifrelenerek aktarılmasını sağlar.
Böylece ziyaretçileriniz sitenizde herhangi bir işlem yaparken güvende olduklarından emin olabilirler.
SSL sertifikası kurulu sitelerde, tarayıcıda “Güvenli” ibaresi ve yanında sembolü yer alırken, SSL olmayan sitelerde bu alanda “Güvensiz” yazar.
E-ticaret sitenizin adresinin yanında “Güvensiz” yazmasını kesinlikle istemezsiniz.
SSL sertifikasının SEO açısından önemi
SSL sertifikaları SEO açısından da son derece önemlidir.
Google, algoritmasında yaptığı değişikliklerle, SSL sertifikasını bir sıralama faktörü olarak kullanmaya başlamıştır.
E-ticaret sitenizin arama sonuçlarındaki konumunu yükseltmek istiyorsanız, kredi kartıyla ödeme almıyor olsanız bile mutlaka SSL sertifikası kurmalısınız.
SSL sertifikasının web sitenizin hızına etkisi
Web sunucunuz destekliyorsa, SSL kurulu web siteleri HTTP/2 protokolünü kullanabilmektedir.
HTTP/2, web sunucusu ile ziyaretçi tarayıcısı arasında çok daha hızlı veri transferine olanak sağlamakta bu da web sitelerinin daha hızlı açılmasını sağlamaktadır.
Böylece hem müşterilerinize daha iyi bir alışveriş deneyimi sağlamış olur, hem de site hızını önemli bir sıralama faktörü olarak kullanan Google arama sonuçlarında daha üstlerde yer alabilirsiniz.
ETBİS Nedir ve Nasıl Kayıt Olunur?
Aralık 2017 itibariyle e-ticaret sitelerinin, Gümrük ve Ticaret Bakanlığı’nın kurmuş olduğu ETBİS sistemine kayıt olması zorunlu hale gelmiştir.
E-ticaret sitenizden henüz satışa başlamadıysanız bile ETBİS’e kayıt ve bildirimde bulunmanız gerekmektedir.
6563 sayılı Kanun kapsamında hazırlanan “Elektronik Ticaret Bilgi Sistemi ve Bildirim Yükümlülükleri Hakkında Tebliğ” 11/8/2017 tarihinde yürürlüğe girmiş olup, bu tebliğ ile Elektronik Ticaret Bilgi Sisteminin Kurulması (ETBİS), e-ticaretteki aktörlerin sisteme kayıt ve bildirimi ile e-ticaret istatistiklerinin yayımlanması hususları düzenlenmiştir.
ETBİS kayıt nasıl yapılır yazımızda kayıt işlemlerini adım adım, ekran görüntüleri ve açıklamalarıyla birlikte takip ederek kayıt işlemlerinizi kolayca tamamlayabilirsiniz.
ETBİS’e kayıt ücretsiz olup, kayıt işlemlerini tamamlayabilmeniz için şirketinizin kurulmuş olması, MERSİS numarasını almış olmanız (Ticaret Odası kaydı), e-ticaret sitenizin alan adının belirlenmiş olması ve şirketiniz adına bir KEP (kayıtlı e-posta) adresi almış olmanız gerekmektedir.
Dijital Pazarlama ile Potansiyel Müşterileri Sitenize Nasıl Çekeceksiniz?
E-ticaret sitenizi kurup ürünlerinizi eklediniz ve müşterilerinizi beklemeye başladınız.
Ürünlerinizle ilgili yapılan aramalarda müşterilerinizin karşısına çıkabilmek için etkili bir şekilde dijital pazarlama yapmanız gerekir.
E-ticaret sitesi kurarken genellikle ilk kurulum maliyetleri hesaba katılmakta ancak site faaliyete geçtikten sonra yapılması gereken reklam ve pazarlama harcamaları göz ardı edilebilmektedir.
Bu en büyük hatalardan biri olacaktır.
Çarpıcı tasarıma sahip bir e-ticaret sitesi kurabilir, içerisine binlerce ürün ekleyebilir, hatta ürünleri cazip fiyatlardan satışa sunabilirsiniz ancak sitenizin ziyaretçi sayısı düşük ise satış hedeflerinize ulaşmanız mümkün olmayacaktır.
Dijital Pazarlama kapsamında neler yapabilirsiniz?
Adwords ve benzeri reklam platformlarında pazarlama stratejilerinize ve hedef kitlenize yönelik ücretli (PPC) reklam kampanyaları oluşturmak ve bu kampanyaların sürekli optimizasyonunu yapmak
İçerik pazarlaması yapmak (gerek ürün açıklamaları gerek blog bölümünü kullanarak oluşturacağınız özgün ve detaylı içeriklerle potansiyel müşterileri siteye çekmek)
Backlink inşası yoluyla arama motoru sonuçlarında yükselmek (yapılırken oldukça dikkatli olmalı, sadece kendi sektörünüze hitap eden kaliteli ve otorite değeri yüksek sitelerden link almaya özen göstermelisiniz.)
Sosyal medya içerik planlaması yaparak doğru zamanda etkileşimi yüksek içerik yayınlamak
Dijital itibar yönetimi yaparak marka prestijini arttırmak
Analytics ve benzeri ölçüm – analiz araçlarını kullanarak insight (öngörüler) çıkartmak ve bunlara göre aksiyon almak.
Sonucunu ölçemediğiniz reklam kampanyaları bütçenizi boşa harcanmasına yol açabilir. Bütçenizin karşılığını alabildiğiniz reklam ve pazarlama kampanyaları için Dijital Pazarlama ekibimizden destek alabilirsiniz.
E-ticaret’te Başarılı Olabilmeniz için 7 Öneri
Yukarıda eticaret sitesi kurmak için gerekenleri 9 ana bölümde detaylıca anlattım.
Bu bölümde ise her e-ticaret sitesi sahibinin kolayca uygulayabileceği bazı pratik önerilerimi okuyabilirsiniz.
E-ticaret sitenize zaman ayırın. Sitenizin yoğunluğuna göre gün içinde en azından birkaç saatinizi ayırarak ürünlerin stok durumlarını kontrol etmeli, sitedeki canlı destek veya email yoluyla gelen soruları yanıtlamalı, varsa siparişleri hazırlamalı ve kargoya vermelisiniz.
Canlı destek verin. Ziyaretçileriniz ürünlerinizi incelerken ürün açıklamalarında bulamadıkları bir bilgiyi sormak isteyebilir veya sizden tavsiye niteliğinde bilgi almak isteyebilirler. Zopim gibi ücretsiz canlı destek sistemlerini entegre ederek hem sitenizi gezen kişileri anlık olarak takip edebilir, hem de anında destek verebilirsiniz.
İndirim kampanyaları yapıp müşterilerinize duyurun. İndirim kampanyaları her zaman için müşteriler için bir cazibe unsurudur. İndirimli ürünleri duyurduğunuz müşteriler sitenizi incelerken diğer ürünlerinizi de görüp satın alabilirler.
Site trafiğinizi analiz edin. Google Analytics kullanarak ziyaretçilerinizin en çok hangi ürün ve kategorilerde zaman geçirdiğini görebilir, popüler ürünleri ana sayfadaki vitrin ürünleri arasına ekleyebilir, ödeme yapılmadan terkedilen alışveriş sepetleri varsa nedenlerini bulmak için çeşitli analizler yapabilirsiniz.
Çapraz satış yaparak cironuzu arttırın. Birlikte satılabilecek ürünleriniz varsa, sepete eklenen ürünlerle alakalı ürünleri müşterilerinize göstererek cironuzu arttırabilirsiniz. (Örneğin: müşterinin sepete eklediği cep telefonuyla uyumlu telefon kılıflarını gösterebilirsiniz)
Müşteri sadakatını arttırın. Müşterilerinizin tekrar tekrar sitenizden alışveriş yapmasını istiyorsanız, sonraki alışverişlerinde geçerli indirim kuponları oluşturarak veya alışveriş tutarlarına göre puan kazandırarak müşteri sadakatini arttırabilirsiniz.
Ürünlerinize yorum yazılmasını teşvik edin. Birçok müşteri, ürün açıklamalarına ek olarak diğer müşterilerin ürün hakkındaki görüşlerini de okumak ister. Ürünlerinizi satın almış müşterilerin yorum yazmasını çeşitli ödüller vererek teşvik edebilirsiniz.
YAZAR: ÖZGÜR ŞAR [Bağlantıyı görmek için giriş yapın]